Meie tööriist sinu küpsiste kasutamise loa haldamiseks on ajutiselt võrgust väljas. Seetõttu mõned funktsioonid puuduvad.
MAKSIMEERI OMA SÕIDUULATUST.
SINU SÕIDUSTIIL.
ÜHE PEDAALIGA SÕITMINE.
MINI Electricu ühe pedaaliga sõitmise funktsiooniga saab kiirendada ja pidurdada kõigest gaasipedaali kasutades. Jala pedaalilt tõstmisega aktiveerid sa intelligentse regeneratiivpidurduse süsteemi. See mitte ainult ei aeglusta sinu MINI sujuvalt, vaid muundab edasiliikumisest tuleneva energia nii, et sellega laetakse uuesti akut. See on suurepärane võimalus veidi laetust tagasi teenida – optimeerides sealjuures sõiduulatust ja sinu MINI üldist sooritusvõimet.
Juhid võivad esitada endale väljakutse, et vaadata, kui kaua suudavad nad ainult üht pedaali kasutades ning ilma piduripedaali puutumata sõita. Ent ohutuse huvides jäta endale aeglustamiseks alati piisavalt ruumi. Ning sinu taga olevate juhtide pärast pole muretseda vaja, sest ühe pedaaliga sõites süttivad pidurituled aeglustamisel automaatselt, viidates sellest ka taha jäävatele autodele. Siiski – kui sul on vajadus hädaolukorras peatuda, pead selleks kasutama tavapäraseid hüdraulilisi pidureid.
„VÕTAN LIHTSALT JALA GAASIPEDAALILT. JA AUTO AEGLUSTUBKI.“
MISTY, LONDONIS TEGUTSEV MINI ELECTRICU OMANIK.
SÕIDUREŽIIMID.
Keskkonsoolis asuv sõidurežiimide lüliti võimaldab sul vahetada režiimide Sport, Mid, Green ja Green + vahel. Režiim Green pakub sulle püsivalt tarbimist vähendavat seadet, et optimeerida aku sõiduulatust. Režiim Green + lülitab sealjuures aga välja ka kliimaseadme ning muud akut kasutavad mitteelutähtsad funktsioonid ja vähendab ka gaasipedaali reaktsiooni.
MIDA SUJUVAMALT, SEDA KAUGEMALE.
MISTY, LONDONIS TEGUTSEV MINI ELECTRICU OMANIK.
VÄLISTEMPERATUUR.
EELSOOJENDADA VÕI EELJAHUTADA?
Äärmuslikud temperatuurid mõjutavad seda, kui hästi sinu auto aku oma laetust hoiab. Ilmaolusid me kontrollida ei saa, kuid eelkonditsioneeri kasutamise funktsioon võimaldab sul eelsoojendada või eeljahutada oma MINI Electricu akut optimaalse temperatuurini vooluvõrgust pärineva elektriga, vältides selleks auto aku kasutamist. Samamoodi saad sa laadimise ajal seada oma ideaaltemperatuurile ka kliimaseadme.
Selle eeliseks on ühtlasi sõiduulatuse maksimeerimine, kuna sõidu ajal kulub salongi soojendamiseks vähem energiat. Funktsiooni ajastamine käib MINI Electricus oleva puuteekraani kaudu, eemalt saad seda seadistada ka MINI rakenduse kaudu. Eelsoojendust saab seada ka regulaarsetele ajavahemikele, et näiteks sinu tööle- ja töölt koju sõit toimuks täielikus mugavuses.
„MULLE MEELDIB AUTOT HOMMIKUTI ENNE AUTOSSE ISTUMIST EELSOOJENDADA, SIIS KUI SEE VEEL LAEB.“
IOLA, MINI ELECTRICU OMANIK.
SOOJENDUSEGA ISTMED JA ROOL.
MASENDUS TALVISE SÕIDUULATUSE ÜLE?
Ajakirja What Car? andmetel võib külm ilm vähendada elektriauto sõiduulatust rohkem kui 20%. Ent see mõju kehtib ka bensiinimootoriga autode puhul, olles kuni 15%.
Tegemist on keskmiste väärtustega ning sealjuures on hulgaliselt muutujaid, mis võivad sõiduulatust mõjutada, nagu sõidukäitumine, maastik ja liiklus. Ent hea planeerimisega võid olla oma MINI Electricu puhul kindel, et see viib sind sihtkohani ilmast sõltumata.
KLIIMASEADE VÕI AVATUD AKEN?
Arutelu sel teemal käib ja käib ning erinevad uuringud annavad meile erineva vastuse. Ent kütusesäästlikkusele ei aita neist kumbki kaasa. Kliimaseade kasutab akuenergiat, avatud aken aga suurendab auto õhutakistust. Vahel öeldakse, et akende lahti hoidmine on neist kahest ökonoomsem variant. Kuid kes sooviks tihedas liikluses heitgaase sisse hingata?
IOLA, MINI ELECTRICU OMANIK LÕUNA-YORKSHIRE’IS.
AKU SUURUS.
KAS AKU SUURUS ON OLULINE?
Mõned kiired näpunäited.
20–80%
20 °C
Umbes sellel temperatuuril teele asumine aitab sinu sõiduulatust suurendada.
Korduma kippuvad küsimused.
Riikliku elektrivõrgu suutlikkus ei ole niivõrd suur probleem, kui inimesed arvavad. Siiani on elektrisõidukite turule saabumine olnud Euroopa Liidus väga ettearvatav ja elektrivõrku arendatakse sellega kõrvuti pidevalt. Lähitulevikus ei ole täiendavat elektritootmisvõimet vaja. Kommunaalettevõtetel on olnud ette planeerimiseks piisavalt aega. Olukord on aga siiski riigipõhine. Näiteks Põhja-Euroopas on areng olnud vähem pingutust nõudev, sest tugevad elektrivõrgud ja elektriküte on seal juba varasemast sisse seatud. Teistes Euroopa piirkondades on areng ühefaasiliste energiasüsteemide ja vanemate struktuuride tõttu veidi raskem. Ent selle murega tegeletakse hoogsasti. Tõtt-öelda on selles vastuses lausa „ootamatu“ keerdkäik, sest elektrisõidukid võivad pakkuda energiasüsteemile olulist paindlikkust. Võrgu stabiilsuse või suutlikkuse ohustamise asemel toimivad elektrisõidukid hoopiski suurte ratastel akudena. Need võimaldavad energiat salvestada ja hiljem kasutada. Järgmise paari aasta jooksul tekib meil elektrisõidukilaadijate kogum, mida kasutatakse koondreservidena.
Külm ilm võib tõepoolest vähendada ajutiselt elektrisõidukite aku sõiduulatust umbes 10–12%. Ent tänapäeval on enamiku elektriautode sõiduulatus niikuinii 250–300 km. See on igapäevaseks tööle- ja kojusõiduks igati piisav. Ja tänu oma disainile on need talvel palju tõhusamad, kui inimesed arvavad. Aku madala paiknemise ja sellest tuleneva madalama raskuskeskme tõttu toimivad need lumes tavapärastest autodest tõenäoliselt paremini.
See suurendab elektrisõidukite haarduvust ning võimet lumiste ja jäiste oludega toime tulla. Sinu kontroll auto üle paraneb. Veelgi enam – MINI rakendus kaudu saad sa oma elektriautot eelsoojendada ning istuda seejärel soojale ja hubasele juhikohale, ilma et peaksid tegelema jäätunud akendega. Ning kui eelsoojendad autot laadimise ajal, ei kaota sa ka üldse energiat. See on hea nii sulle kui ka liiklusohutusele.
Mis puudutab sõiduulatust, siis MINI Electricul on seda 234 km (WLTP). Enamiku ettekujutatavate sõitude jaoks on seda rohkem kui küllalt. Küsimus on lihtsalt mõtlemises, kui paljut sa sõiduulatusest kasutad ning kus sa seda kasutad.
Kui sinu navigatsioonisüsteemi sisestatud sihtkoht jääb elektrilisest sõiduulatusest välja, siis pole muretsemiseks põhjust – nüüd lisatakse tavaliselt marsruudile laadimisvõimalus automaatselt või tehakse ettepanekuid asjakohasteks laadimispeatusteks. Funktsiooni saadavus võib siiski varieeruda, sõltudes mudelist ja varustusest.
Üks oluline aku sooritusvõimet ja mahtuvust mõjutav tegur on temperatuur. Küllap oled oma telefoniakuga juba kogenud, et väga madala ja väga kõrge temperatuuri korral selle töövõime kannatab. Tänu sõiduki optimeeritud kasutusstrateegiatele on see temperatuurimõju sõidukis viidud suuresti miinimumini. Kas teadsid, et auto sõiduulatusest annab märku ka aku mahtuvus? Lisaks temperatuurile mõjutavad sõiduulatust kõik autos kasutatavad elektritarbijad, näiteks kliimaseade, reisijate arv ja pagasi kaal – aga ka sinu sõidustiil.
Elektriautodega on ohutu vihmas ja lumes sõita ning neid võib viia isegi tavapärastesse autopesulatesse. Sarnaselt on veekindlad elektrisõidukite laadijad ja kaablid ning laadimispesad on kaitstud veekahjustuste eest.
Nii nagu tavapärase sisepõlemismootoriga autodel, mõjutab sõidustiil sõiduulatust ka elektriautode puhul. Üldjuhul saab auto sõiduulatust optimeerida ettevaatava, rahuliku ja ühtlase sõidustiiliga. Kui vähendad kiirteel sõites kiirust 130 km/h pealt 110 km/h-ni, suureneb auto sõiduulatus märgatavalt. Energiatagastuse ajal ehk olukordades, kus tõstad jala gaasipedaalilt, muundatakse kineetiline energia elektrienergiaks ja suunatakse akusse, et saaksid selle arvelt lisakilomeetreid juurde.
Kõige parem on hoida aku laetust vahemikus 20 kuni 80 protsenti. Madalam või kõrgem laetuse tase on võimalik, kuid aku tööea optimeerimiseks on soovituslik jääda sellesse vahemikku. Sõiduki menüüs saad lihtsalt ja mugavalt seada laetuse sihttasemeks 80% ning edaspidi pole selle pärast enam kunagi muretseda vaja. See peaks katma kõik sinu igapäevasõitude vajadused. Kui vajad tegelikult enamat, siis seadista lihtsalt kõrgem sihttase.